Katinkas vei tilbake til treningen

Stine og Katinka

- Her om dagen sa en av elevene mine: "Ikke verst den biscepsen der!" forteller Katinka. Les om hennes trening her.

Navn: Katinka Steensgaard
Kommer fra: Oslo
Yrke: Barneskolelærer

Katinkas utgangspunkt

I oppveksten var Katinka aktiv med flere forskjellige idretter – fra ski til orientering, fotball og kickboksing. På videregående var hun veldig aktiv, men det var først da hun startet studiene at treningen uteble totalt. Det førte til lavere energi, dårligere helse og at hun gikk mye opp i vekt.

Som mange andre var den berømte dørstokkmila lang, også da hun var ferdig studert og startet jobben som barnehagelærer. Et nyåpnet Fresh Fitness-senter på St. Hanshaugen dukket opp i Katinkas nabolag, men det tok opp til ett år før hun meldte seg inn. Og da var det gjort - treningen skulle endelig starte igjen!

Treningsmålet

Stine, PT på St. Hanshaugen, hjalp Katinka med å komme i gang igjen. Katinka fikk et treningsopplegg ut fra sine behov og mål. Dagens mål er å klare en pullup med egen kroppsvekt. Dette har PT-Stine og Katinka arbeidet sammen for å nå, og de har kommet langt på vei. Forhåpentligvis er det i mål om et halvt års tid fra skrivende stund.

Katinka prøver seg på pullups

De andre målene til Katinka er å jobbe med å bli sterkere. Nærmere bestemt er det nå å fullføre 300 kg i benpress og 100 kg i backsquat.

Fire økter i uka

Katinka og PT-Stine trener sammen 1-2 ganger i uken på 50 minutter per økt. De jobber med et fast program i tre måneder som inkluderer fire økter til Katinka i uka. To av øktene er generell styrketrening, mens de andre går på utholdenhet. Det de ikke får gjort sammen i løpet av uka tar Katinka på egenhånd. Og det gjør susen! Selv om det er krevende, forteller Katinka at det gir synlige resultater.

Her om dagen sa en av elevene mine: - Ikke verst den biscepsen der!- Katinka

Knebøy står ofte på treningsplanen

Tøff vei, men freshe resultater

Veien har vært hard, men god. Katinkas nye bestevenn er styrketrening, og det mangler ikke på treningsmotivasjonen lenger! Energien er på topp, vekten er godt på vei ned, kostholdet er forbedret, og de gode rutinene er tilbake.

Når det gjelder veien videre med PT har jeg som mål å bli enda sterkere i alle øvelser, og føler jeg ennå har mye å gå på - også var det denne pullupsen da!- Katinka

Alltid god stemning på trening

Del på Facebook