Effektive øvelser for triceps

Personlig trener Jovan Milutinovic viser deg de beste øvelsene for å trene bakside overarm, også kjent som tricepsmuskelen. Disse øvelsene vil hjelpe deg med å stramme opp og tone armene 💪

Dips benk

Øvelse 1: Dips på benk

Slik gjør du:

  • Sett deg ned på en benk, med hendene ved siden av lårene.

  • Strekk ut beina slik at bare hælene er i gulvet, og rett ut armene.

  • Senk kroppen rolig ned ved å bøye albuene til en 90-graders vinkel. Hold ryggen rett gjennom hele bevegelsen.

  • Press deg opp igjen til startposisjonen ved å strekke armene fullt ut.

Anbefalt sett og repetisjoner: 3 x 6

Tips: Om du ønsker en lettere versjon av øvelsen kan du plassere beina nærmere benken.

Diamant push-up

Øvelse 2: Diamant push-ups med manual

Slik gjør du:

  • Start i en plankeposisjon på strake armer, men plasser hendene under brystet, slik at tommel og pekefinger berører hverandre og danner en diamantform. Hendene støttes på en manual.

  • Senk kroppen ned ved å bøye albuene.

  • Press deg opp ved å strekke armene fullt ut, fokuser på å aktivere triceps og brystmuskulaturen.

Anbefalt sett og repetisjoner: 3 x 6-12

Ønsker du å trene med personlig trener Jovan Milutinovic på Fresh Jessheim? Ta kontakt med Jovan her.

Smalbenk

Øvelse 3: Benkpress med smalt grep

Slik gjør du:

  • Legg deg ned på en benkpress-benk med føttene plassert på gulvet. Ta tak i vektstangen med et skulderbredt grep.

  • Senk vektstangen ned mot midjen ved å bøye albuene i ca. 90 grader.

  • Press opp vektstangen og gjenta øvelsen.

Anbefalt sett og repetisjoner: 3 x 6

Overhead extension

Øvelse 4: Overhead triceps extension

Slik gjør du:

  • Fest tauet til ca. halvparten av høyden din i kabelmaskinen. Ta tak i tauet med begge hender og stå med ryggen til kabelmaskinen. Albuene peker opp mot taket.

  • Strekk armene helt ut og løft tauet over hodet.

  • Senk ned igjen. Husk å holde albuene tett inntil hodet og unngå at de går til sidene under hele øvelsen.

Anbefalt sett og repetisjoner: 3 x 12

Triceps pushdown

Øvelse 5: Triceps Pushdown

Slik gjør du:

  • Fest tau øverst på kabelmaskinen. Ta tak i tauet på hver side og hold overkroppen rett og lett foroverlent. Skuldrene lave.

  • Albuene skal være i omtrent skulderbredde samtidig som de er litt i forkant av kroppen.

  • Press tauet langsomt ned til armene er strake. Overarmene skal være i ro under hele øvelsen, det er kun underarmene som skal bevege seg.

  • Hold et sekund i nederste posisjon, og før tauet rolig tilbake til startposisjonen.

Anbefalt sett og repetisjoner: 3 x 12

God trening!

Ønsker du flere tips til øvelser?

Se alle våre treningsprogram her